دل نگرانی آقا فرزاد
کمق(کموک تورکلری)
کموک تورکلری
سه شنبه 1 مهر 1393برچسب:, :: 6:7 :: نويسنده : گودرز غلامی

سلام  

از دوستان سوالی دارم :
دوستان همون طور که میدونید تو همه جوامع مردم احساس تعلق و تعهد خاصی به دین زبان و فرهنگ خودشون دارند و اگه اون رو در خطر ببینند دولت ها و ملتها پدافندهای خاصی را برای مقابله با آن در نظر میگیرند مثلا اگه کسی به مذهب شیعه توهین کنه ماشالا همه ارگان ها و سازمان ها میریزن خیابون و اعتراض میکنند یا اگه یه کشور دیگه ای مثلا چوگان یا فرش رو به اسم خودش ثبت کنه دولت از طریق یونسکو اونو پیگیری میکنه .
دوستان من تو خیابون و بازار و جاهای دیگه خیلی زیاد میبینم بچه ها به زبان فارسی صحبت میکنند من فکر الان نیستم من به فکر یک یا دو نسل دیگه ام. یعنی چند دهه دیگه زبان آبا و اجدادی ما زبان ترکی آذربایجانی از بین خواهد رفت یعنی شهرهای زنجان و اردبیل و بعدها ارومیه و حتی تبریز بزرگ به سرنوشت قزوین و همدان دچار خواهند شد ؟ چیکار باید کرد دوستان ؟

میدونم در طول تاریخ اولین و مهم ترین شهر ایران تبریز و آذربایجان بوده و من هم خیلی دوسش دارم .حدود 50 سال قبل جمعیت شهر خلخال 90 هزار نفر بوده و الان 41 هزار نفر است و علت اصلی همه ی این ها بیکاری در اینجا و تراکم صنعت در پایتخت هست .
دوست عزیز حرف هر دو ما یکیست در قالبهای متفاوت پس من مخالف نظر شما نبوده ام که الان اون رو بپذیرم . به امید تجدد و آبادانی تمامی روستاها و شهرهای آذربایجان.

فرزاد 93/7/1 :

دوستان همون طور که میدونید زبان اززیباترین نعمات خداوند بر انسان و مهمترین عامل ارتباط انسان هاست .در طول تاریخ جنگهای بسیاری بین ملتهای مختلف بر سر زبان رخ داده است و خون های زیادی ریخته شده است هم اکنون در بسیاری ازکشورها زبان حتی از دین در اولویت قرار دارد مثل روسیه و کشورهای اروپای شرقی جمهوری آذربایجان ارمنستان و . . .
در کشور ما هم دولت در حفظ زبان فارسی چه کارها که نمیکند نمونه آن فقط کلمه خلیج فارس است که این کلمه را تا حد تقدس رسانده اند تا جایی که بعضی ها فک میکنند احترام به خلیج فارس از واجبات شرعی است
در کشورهای پرجمعیتی مثل چین و هند ده ها زبان رسمی و حتی در کشورهای کوچکی مثل کاستاریکا چندین زبان رسمی وجود داره اما در کشور ما . . .

متاسفانه خود ما مردم آذربایجان هم با این سیاست هم سو هستیم مثل : مادری که به خاطر ترکی صحبت کردن بچه اش او را تنبیه میکند، پسرهای ترکی که از ترکها جوک میگویند و میخندند
دخترانی که به خاطر عدم صحبت روان فارسی دوستش به او میخندند ‏‎ ‎‏، لهجه داشتن عیب نیست عزیزان مطمئنا یک نفر مکزیکی مثل ما نمیتواند ترکی صحبت کند و یک نفر فارس مثل یک عرب عربی نمیتونه صحبت کنه این کجاش خنده دار هست . خیلی از مردم مخصوصا طرف های ما از این امر بی اطلاع اند و بعضی ها هم بی تفاوت ،این طرز فکرها یک روزه حاصل نشده بلکه از زمان رضا خان ملعون شروع شده است نظرات شما چیست دوستان ؟

امیرعلی 93/7/2 :

آقافرزاد ، فرهنگ و ادبیات آذربایجان اونقدر ریشه دار و پر محتوا هستش که زبان فارسی نتونه اونو از بین ببره . نمیدونم سالهای قبل مسابقات تراکتور سازی تبریز با استقلال و پرسپولیس را تماشا کرده اید یا نه ؟ تو دل پایتخت آذریهای داخل استادیوم از فارسها بیشتر بوده اند ، ایکاش قسمت بشه 28 صفر بری مشهد ببینی مشهد دست آذریهاست یا فارسها ، تهران که دیگه گفتن نداره ، اما در مورد فارسی صحبت کردن بچه هایی که خانواده هاشون آذری زبان هستند ، من کاری به دیگران ندارم و این اعتقاد منه اتفاقا بچه های ما ضمن اینکه زبان آذری را باید بتونند به خوبی صحبت بکنند که فارسی راهم باید بتونند از فارسها هم قشنگ تر صحبت کنند . همونطور که زبان انگلیسی الان جزو ضروریات هستش ، چه اشکالی داره ما به چند زبان حرف بزنیم فارسها به یه زبان . جوک گفتن بچه ها هم بر میگرده به پدر و مادر بچه ، مدیر خانواده اگه پدر باشه که بچه نمیتونه زیشه و اصالت خودش رو به تمسخر بگیره ، و اگه هم اختیار زندگی دست پدر نباشه که کل زندگی میشه جوک !! حالا بزار دو تاش هم ترکی باشه .

فرزاد 93/7/2/:

آقا امیر علی عزیز خیلی خوبه بچه ها زبان های مختلف رو بدونند اما این زبان آذری که ما صحبت میکنیم چی ازش مونده به جز چند تا فعل ، میدونید مشکل کجاست مشکل اونجاست که ما نوشتن به زبان ترکی رو بلد نیستیم(البته من خودم ترکیم خوبه) فقط حرف زدن نیست که بحث کتاب و روزنامه و شبکه های تلوزیونی و مدارس و دانشگاه ها است آقای امیر علی زبان ترکی آذری تو این موارد جایی داره ؟
تو خلخال اگه یه نفر ترکیش و انگلیسیش و زبان های دیگش عالی باشه و فارسیش خوب نباشه میگن عقب مونده است میدونید که خلخال زادگاه پیشه وری هست. یعنی شما هم با اینها موافقین ؟ 
چن وقت پیش آقای علی معلم شاعر توهینی به ترکها کرد این همه ترک که شما گفتین چیکار کردن چیکار میتونستن بکنن ؟ 

 آقای کریمی 93/7/3 :

در پاسخ به دل نگرانی آقا فرزاد عزیز باید عرض کنم همگرایی بشر و ایجاد ملت و کشور در دوران گذشته براساس منافع مشترک بوده که خود تعریفی آکادمیک دارد. دین، سرزمین، زبان و نژاد مشترک این شرایط را فراهم می کند . بر این مبنا کشور ایران به منصه ظهور رسیده است که آذربایجان از دیرباز بخشی از ملت و کشور ایران بوده و با دیگر اقوام در این سرزمین همزیستی مسالمت آمیز داشته و داردو بر ایرانی بودن خود همواره افتخار می نماید. آذربایجانیها با دیگر اقوام سرزمین مشترک به نام ایران دارند. وقتی یک بندرعباسی به اردبیل و تبریز می رود این سرزمین زیبا را متعلق به خود می داند همانگونه ما خلیج فارس و دریای خزر و مشهد مقدس را برای خود می دانیم. در ایران زبانها و لهجه های زیادی رایج است ما خود در سرزمین خلخال چند زبان داریم؟(ترکی، کردی، طالشی و لهجه های مختلف) آیا می شود به تعداد زبانهای موجود ملت، حکومت و دولت تشکیل داد؟ معلوم است که این امر غیرممکن می باشد. ولی مغایرتی ندارد اقوام در حفظ زبان و آداب و رسوم خود تلاش نمایند. بنده خودم با ادبیات کلاسیک ترکی بیگانه ام، نوشتار ترکی بنده من درآوردی است. نوشته های خود را فقط خودم می توانم بخوانم طوری که وقتی نوشتار شعرگونه من را دوستان مطالعه نمودند ایرادات گوناگون گرفتند. بی شک در زمان حال و آینده که قدرت ارتباطات روز به روز رو به افزایش می باشد به تدریجاین امر باعث می گردد زمینه فراگیری زبان مادری برای همگان فراهم شود و دولتها نیز ناگزیربه فراهم کردن چنین موقعیتی می باشند و این امر هیچ مغایرت و تضادی با همگرایی ندارد. چه ایرادی دارد یک نفر به چند زبان آشنا باشد، آشنایی با علوم و فنون امروزه بدون دانستن زبان خارجی مقدور نیست. جوانان ناچار به یادگیری زبان خارجی هستند. مطالبی که دوستان عزیز در این رابطه نوشتند بسیار جالب، متین و بجا بود لذا ما در سهم خودمان باید تلاش نماییم به طرق مختلف به حفظ زبان و آداب و رسوم منطقه خود تلاش نماییم. و از همین دریچه از دولتها بخواهیم زمینه آموزش زبانهای رایج را فراهم نمایند. بنده قصد نداشتم وارد فضای سیاست شده و از محدوده روستا و منطقه خودمان خارج شوم ولی ناگزیر به خاطر دوستان عزیزم در این رابطه به صورت کلی اظهارنظر کردم. انشاله موفق و موید باشید والسلام و علیکم و رحمت اله و برکاته

 

فرزاد 93/7/4 :

با سلام . بعضی از دوستان مثل اینکه حرف من رو خوب متوجه نشدند آخه شما قضاوت کنید تعداد گویشوران زبان ترکی با طالشی یا تاتی برابر است اصلا اینها با هم قابل مقایسه اند من نگفتم به تعداد لهجه ها و زبانها زبان رسمی ایجاد بشه اصلا این حرف خنده دار است در جای جای دنیا رسم اینه که هر ایالتی زبان رسمی داره اما در عین حال یک یا دوزبان رسمی در کل کشور وجود داره . این حرفها را من در نیاوردم و قصد من از اینکه اینها رو مینویسم قصدم این نیست که کسی اینها رو تایید یا رد کنه بلکه اینها در نظامهای بین المللی تایید شده است و حرف من نیست .

 

امیرعلی 93/7/4 :

آقا فرزاد عزیز من فکر میکنم جان کلام را و آنچه را که من میخواستم عرض کنم و نتونستم را آقای کریمی به خوبی بیان کردند ، در این موقعیت خیلی صحیح نمی دونم وارد بحثهای حاشیه ای بشیم ، توهین به فرهنگ و تاریخ هر قوم و ملتی از سوی هر شخصی که باشه کاریست زشت و ناپسند ، اینکه بگیم از زبان آذری چیزی نمانده ، نه اینطور نیست که اگه این جور فکر بکنیم زبان فارسی هم بیشترش عربیه ، پس از زبان فارسی هم چیزی نمانده . اما در مورد پیشه وری که من اصلا تاییدش نمیکنم ف چرا که اعتقاد دارم ایشان مهره شوروی بود و اگه نبود به دامن آنها فرار نمی کرد .!!! در آن مقطع از تاریخ ایران سیاست کشورهای امپریالیستی بر این بود که ایران را تجزیه کنند که خوشبختانه موفق نشدند ، همزمان با آذربایجان ، ملا قاضی محمد کردستان در شهر مهاباد هم اعلام استقلال و جمهوری مهاباد کرده بود هنگامی که خودش را در محاصره نیرو های مرکزی دید و متوجه شد که کارش تمام است و شکست خواهد خورد برای نیروهای محاصره کننده پیغام فرستاد که کاری با مردم نداشته باشید و مرا در دفتر کارم دستگیر کنید ، پرچم جمهوری خودخوانده را به هم رزم اش بارزانی داد و از او خواست این پرچم را در جایی دیگر به احتراز در آورد و امروز آن پرچم عینا در کردستان عراق به احتراز در آمده است . آنروز ملامحمد دستگیر و سپس اعدام شد ، و حال در شهر مهاباد از او به نیکی یاد می شود ، بنامش هم خیابان هست و هم میدان. اما پیشه وری با فرار از مخمصه مردم بچاره و درمانده را به کشتن داد .!!! دوست گرانقدر من ایرانی خوب و پسندیده است که یک پارچه و با تمام قومیتهایش باشد . جهت اطلاع خوشبختانه در مدارس استان دیگر سختگیریهای سابق در مورد زبان آذری وجود ندارد ، هر چند کافی نیست ولی باب خیری باز شده است و انشاالله بهتر هم خواهد شد 

فرزاد 93/7/4 :

دوستان من نمیدونم بحث از زبان آبا و اجدادی چطور بحث حاشیه ایست مگه روستای کوموک و زبان اهالی دو مقوله ی جدا از هم است . من قبلا هم گفتم قصدم از طرح این صحبتها رد و یا تایید آن نیست چون به قول یک دوست ثابت کردن معلوم باطل است پس این قضیه اینجا پایان مییابه .اما در مورد سید جعفر پیشه وری آقا امیر علی درسته ایشون مهره ی شوروی بود کاملا صحیح .یه نکته ای است که فکرمو خیلی وقته مشغول کرده و اینکه بعد حمله ارتش رضا شاه و فرار پیشه وری چرا دانشجویان تبریزی آن همه کتاب های ترکی را سوزاندند اگه جواب بدین ممنون میشم.

گودرز93/7/4 :

با تشکر از همه دوستان که واقعا جهت پیشبرد اهداف و نظرات به جای خود تلاش میکنند.بنده همیشه با آقای طالبی هم این بحث بی پایان را داشته ودارم ، البته محل زندگی هر فردی در نظرات آن شخص اثر گذار خواهد بود که احتمالا بنده نیز راه فراری ندارم. در موردحفظ زبان و فرهنگ هر قومی اول خود صاحبان آن فرهنگ باید تلاش کنند ولی اینکه بنشینیم و فریاد بزنیم آی بردند آی کشتندو... نتیجه ای نمیدهد بنده در بین مردمی زندگی میکنم که معتقدند زبان آنها زبان رسمی کشور است. و آموخته ام چگونه فرهنگ وزبان خود را معرفی کنم بنده یکبار سفری داشتم به سبلان که تعداد زیادی از دوستان تبریزی و تهرانی  جهت کوهنوردی به آنجا امده بودنند ولی آنجا من احساس حقارت کردم از اینکه این فرهنگ غنی را دوستان تبریزی چگونه به همکاران بنده معرفی کردنند (شعار میدادند : تهرانین قیزلاری ........اوسته ساواشیلار) فکر میکنم اردبیلی ها در معرفی فرهنگ موفق تر بوده اند تا جاهای دیگر. به نظر بنده ما باید داشته های خود را به همه معرفی کنیم (ستارخان ها ، باقرخان ها ، علامه جعفریها ، و......)چرا که بدون تردید از معادلات کشور حذف خواهیم شد کما اینکه دیده میشود شمالیهای عزیز آرام آرام جای ما رو در ادارات میگیرند. ما آنقدر داشته های غنی داریم که جایی برای گرفتن حق از طریق جدال نباشد فقط کافیست با مردم کشور عزیزمان همراه شویم سپس حق آشکار خواهد شد. نتیجه جدایی فناست .قطره ای ارزش پیدا میکند که به دریا ملحق شود. نمونه آن زیاد است : سالهاست کردهای جنوب ترکیه ، عراق وقسمتی از ایران نوای جدایی میدهند ودر فلاکت زندگی میکنند.ما باید با حرفهایمان را در مجلس ، ادارات ، مناصب دولتی ، وزارتخانه ها و حتی در ریاست جمهوری بزنیم در کوچه و خیابان که نتیجه آن اختلاف افکنی بین قومیت هاست یعنی همان روشی که کسروی ملعون در پیش گرفته بود یعنی قومیت ها را به جان هم بیانداز و حکومت کن . من خود این راه را در پیش گرفته ام در بین قومیت های دیگر توانایی های خود را نشان داده و رشد کنم وبه قومیت های دیگر توهین نکنم و..........



نظرات شما عزیزان:

فرزاد
ساعت10:25---6 مهر 1393

هرکی موضوع جالبی داره بفرسته ببینیم که با استقبال روبه رو میشه یا نه



فرزاد
ساعت10:22---6 مهر 1393
ok آقا گودرز. okسارا.

سارا
ساعت1:19---6 مهر 1393
اقا فرزاد من نگرانی شما رو درک میکنم ای کاش همه مابه زبان مادریمون مثل شما اهمیت می دادیم چون من مادری رو دیدم که بچشو به خاطر ترکی حرف زدن کتک میزد یا معلمی که شاگردشو به خاطر دفاع از زبان مادریش ازکلاس اخراج میکند بر عکس این هم هست دانش اموز اهل تبریز که توی مدرسه تهران به جای شع ر دماوند با شجاعت تمام شعر حیدر بابایه سلام رو خونده بود می خواستم ببینم دوستانی که تو این سایت هستند همچین بچه ای دارند که بشه بهش افتخار کرد

فرزاد
ساعت19:39---5 مهر 1393
آقای امیر علی من هنوز منتظر جواب شما در مورد سوزانده شدن کتابها هستم.
پاسخ: به نظرم بهتره موضوع جدیدی رو دنبال کنیم اگه دوستان موافق باشند..........


فرزاد
ساعت8:02---5 مهر 1393
بنده به دوستان تازه وارد مثل دوستمون از اراک و مخصوصا آقا محمود که در حق من لطف دارن سلام عرض میکنم و امیدوارم از افراد ثابت اینجا بشند.

فرزاد
ساعت21:52---4 مهر 1393
ادامه
چپ.چراغ.چمباتمه(چوملمک).چمدان.چ من.چوپان.خاشاک.خامه.خانم. خدا(قوات).خربزه.خشک(کئشیکمک).خیار. خواجه(قوجا)خوشه(قوشا)دارو.داغون(د اغیتماق).درو(درمک).درون(درین).دشت(


فرزاد
ساعت21:51---4 مهر 1393
این کلمات،ترکی هستند که وارد زبان فارسی شده اند و شاید خیلی ها فکر میکنند که اینها کلمات فارسی اند اما اینطور نیست. من اینها را از لغت نامه داشقین و لغت نامه اتیمولوژیک اسماعیل هادی جمع آوری کرده ام.
آختن. آچار. آذوقه. آرزو. آرنج. آستانه. آسیب. آش. آشامیدن. آشکار. آغوز. آغوش(قوجاغ). آهسته. آهیختن(آختا). اتاق(اتورماق). اجاق(اود). اراک(ایراک یعنی دور). اردک. ارمغان. اشکنه(ایچمک). افسانه(اووسون). الک(اله مک). النگو(ال). امید. باتلاق.باجه.باریک. باغ.بال.بام. بانگ(بالابان). بانو(بنگو) بچه. برکه. برهنه. بزرگ. بزک. بشقاب. بشکه(بش). بغض(بوغماق). بلدرچین بوته. بوریا. بیابان(یابان) پاداش(پای).پخش(باغیش). پرونده(بله مک). پشیمان(پیشمک) پلنگ. پلو. پیراهن. تازه. تالار. تپه. تخم(دوغماق). تفنگ تگرگ.تنگ. توشه(دوش) جشن(شن).جلگه(چول) جوجه(جوجرمک).چابک(چاپماق). چادر.


امیرعلی هدایتی
ساعت20:33---4 مهر 1393

دوستان مجددا سلام : با این که احساس کردم گودرز خان هم دوست دارن این بحث به نوعی فعلا به پایان برسه ولی بازهم مجبورم نکته ای را جهت تکمیل فرمایشات ایشان به استحضار برسانم . شاید بعضی از دوستان در جریان باشند که بنده اگر چه متولد کوموک هستم ، اما دست تقدیر در این بوده که نزدیک به 20 سال از عمرم را در کنار تهرانی ها و کرجی که به ایران کوچک معروف است سپری و نزدیک به 20 سال هم در تبریز و در کنار پان ترکیست ترین جوانان این سرزمین زندگی کرده ام ، از ابتدای انقلاب یکی از علاقه مندی های بنده توجه به مسائل سیاسی بوده است و اگر بخواهم در این راستا نظر بدهم یقینا از پرداختن به موضوعات و مشکلات دیگر دور خواهیم شد ، در این که مطابق نص صریح قانون اساسی نوشتن و خواندن به زبان مادری جزو حقوق بر حق ما آذریهاست با شما هم عقیده هستم ، اما دوستانه تقاضا دارم ، باتوجه به این که نیروهای مختلفی پیگیر این موضوع هستند لذا اگر میخواهید انرژی یکدیگر را هدر ندهیم این مسئله را فعلا از اولویت خارج و به بحثهای دیگری که بتواند موجب جذب دوستان بیشتر و تقویت این سایت بشود بپردازیم ، تندرست و پیروز باشید
پاسخ:چرا بنده دوست دارم در یک جا توقف نکنیم وبه مسائل دیگر بپردازیم آقا فرزاد میخواست نظر منو بدونه که چند خط درد دل کردیم وگرنه زیاد علاقمند کش دادن موضوع نیستم.



Hüseyn
ساعت19:57---4 مهر 1393


قارداش
ساعت17:39---4 مهر 1393
من از اراک مینویسم و ترکم ترک ها همه جا هستند غیرا از اون شهرها که گفتین تو اراک و قم و رشت هم ترکهای زیادی زندگی میکنند.
پاسخ: خوش اومدی


محمود
ساعت17:38---4 مهر 1393
سلام من از بین این همه دوستان که در مورد زبان اذری نظر داده اند نظر اقا فرزاد را تایید می کنم به نظر می رسد که ایشون هم اطلاعاتشون در باره زبان اذری ازبقیه دوستان بیشتر است هم تعصبشون یاشا فرزاد جان
پاسخ: شما هم یاشا


قارداش
ساعت17:34---4 مهر 1393
وبلاگتون عالیه همه چی توش است خسته نباشید .

فرزاد
ساعت11:45---4 مهر 1393
پس دیدگاه آقایان گودرز امیرعلی و بنده در این مورد به هم نزدیکه شاید راهکارها متفاوت باشه اما هدف یکیست و آن تجدد و شکوفایی زبان و ادب ترکی آذربایجایی و رسیدن به مقام و منزلت در شان آذربایجان عزیز است . حرفای شما آقا گودرز در مورد کردهای عراق سوریه و ایران درسته ولی علت آن ظلم به اونهاست اگه عدالت باشه به هیچ وقت هیچ قومی سودای استقلال نخواهد داشت و نمونه ی بارز آن انتخابات اخیر اسکاتلند است که مردم به استقلال از بریتانیا و تشکیل کشوری واحد رای نه دادند .
پاسخ: بنده به احیای زبان مادری معتقد ولی با روش صحیح و سیاست درست که حساسیت ایجاد نکند.


زرج آبادلی
ساعت13:48---3 مهر 1393
سلام آقا فرزاد ممنون ازت به خاطر درج حرفای من من علی قهرمانی هستم .

زرج آبادلی
ساعت13:42---3 مهر 1393
ادامه.خدمت آقای کریمی نسب عرض کنم که این مباحث به تاسیس دولت و این چیزها مربوط نیست خلاصه بیان من این بود که دولت در توسعه و پرورش کلیه زبان ها در یک کشور باید نهایت سعی و کوشش خود را بکند و اختیاراتی مثل روزنامه به زبان خودشون ، کتاب و .... در اختیار آنها قرار دهد نه اینکه در نابودی آن بکوشد . باز میگم من اینها رو جهت اطلاع بعضی از دوستان بی اطلاع نوشتم وگرنه ثابت کردن معلوم دور باطل است .


زرج آبادلی
ساعت13:12---3 مهر 1393
من از زرج آباد مینویسم به امید آبادانی تمامی روستاهای منطقه ، به امید شکوفایی دوباره زبانمون . ساغ اولون.

آدسیز
ساعت23:23---2 مهر 1393
چن روز پیش یه کتاب ترکی خریدم باور کنید یه روز طول کشید تا یه صفحه بخونم آخه چرا ما نباید زبان خودمون رو داشته باشیم چرا من نباید الان به زبان خودم نظر بدم .
tesekurler haminizdan cox sagoluz


آدسیز
ساعت23:16---2 مهر 1393
حق با شماهاست ببین چی به سر ما اومده که از روان خواندن یک شعر ترکی (ترکی ها عزیزان آذرنه یوخ) عاجزیم .

محمد
ساعت23:28---1 مهر 1393
دوستان منم زبان ترکی آذری رو دوس دارم و حاضرم جونم رو واسه آذربایجانم بدم اما ایران رو هم به عنوان کشورم دوست دارم . درسته دوستان حق آذربایجان این نیست حق زبان ترکی در ایران این نیست . آذربایجانی ها همیشه در طول تاریخ پیشقدم بوده اند.
پاسخ: یاشا


محمد
ساعت23:18---1 مهر 1393
سلام . وبلاگتون عالیه من تازه باهاش آشنا شدم اگه میشه بحث رو از انحصار روستاتون خارج کنید و این چنین بحث هایی رو هم در کنار روستاتون قرار بدید . آقا فرزاد حرف دل منو زدید یاشایاسیز

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





حدیث موضوعی